X
تبلیغات
کونگ فو

کونگ فو

هنر های رزمی

معرفی دانی ین


دانی ین، متولد 27 ژولای 1963، بازیگر، رزمیکار، کارگردان، طراح صحنه های رزمی و تولیدکننده هنگ کنگی است که علاوه بر شهرت خود در چین و هنگ کنگ، این روزها توانسته به یکی از محبوبترین چهره های سینمای اکشن در سرتاسر دنیا تبدیل شود. به عقیده بسیاری از هواداران سینما و حتی بسیاری از کارگردانان از جمله پیتر چان، او برترین بازیگر هنگ کنگی و بامهارت تر از بزرگانی نظیر جتلی و جکی چان است. گفتنی است که اسکات ادکینز انگلیسی هم مهارت او را ستوده و اعلام کرده که علاقه دارد با دانی ین در یک فیلم همبازی شود. نظر بنده بعنوان نویسنده این مطلب، این است که اگر طرفدار فیلم های اکشن هستید ولی فیلمی از دانی ین ندیده اید، نصف عمرتان برفناست.



دوران اولیه زندگی


مادر دانی، به نام بوسیم مارک، استادبزرگ هنر رزمی وودانگ چوان (مشت وودانگ) و پدرش در یک روزنامه به ویراستاری مشغول است. زمانی که دانی دوساله بود، خانواده اش به هنگ کنگ رفتند و پس از اینکه به سن یازده سالگی رسید، برای اولین همراه خانواده اش وارد بوستون آمریکا شد. گفتنی است که خواهر کوچکتر او، کریس ین هم رزمیکار و بازیگر است که در سال 2007 در فیلم ماجراهای جانی تائو بازی کرد.

دانی در دوران کودکی، تحت تاثیر مادرش، به هنرهای رزمی علاقه مند شد و شروع به یادگیری سبک های مختلفی از جمله تای چی و چندین سبک سنتی چینی دیگر نمود. وی پس از اخراج از مدرسه، توان خود را روی یادگیری ووشو گذاشت ولی بدلیل حواشی زیادی که در آمریکا برای او پیش آمده بود، پدر و مادرش او را به پکن فرستادند تا نه تنها از مشکلات دور باشد بلکه دوره تمرینی دوساله ای را تیم ووشوی پکن بگذراند. هنگامی که ین قصد بازگشت به آمریکا کرد، قبل از آن سری به هنگ کنگ زد و در آنجا با کارگردان معروف رزمی، یوئن وو پینگ آشنا شد.



اشتغال به بازیگری


دانی ین ابتدا در دو فیلم شائولین کار مست و تائویسم مست، بعنوان بدلکار عمل نمود. سپس در سن بیست سالگی، اولین نقش بازیگری خود را در فیلم تای چی کار مست، ایفا نمود. این فیلم توانست تاحدودی مهارت های فوق العاده ی دانی را به نمایش بگذارد. پس از بازی در فیلم تای چی کار مست، او در چند فیلم دیگر از جمله "زن و شوهرهای نامتناسب" که یک فیلم کمدی بود و همچنین قفس ببر یک و 2 بازی کرد. او در هر دو فیلم قفس ببر، علاوه بر بازیگری، طراحی صحنه های رزمی را نیز به عهده گرفت.


سکوی پرتاب دانی به سمت شهرت، فیلم روزگاری روزگاری در چین 2، در سال 1992 بود که صحنه زیبا و معروف مبارزه او با وانگ فی هونگ (با بازی جتلی) را همگی به خاطر داریم. دانی ین و جتلی در سال 2002 نیز، دوباره با هم در فیلمی به نام قهرمان همبازی شدند. در این فیلم هم، دانی ین مبارزه ای بیاد ماندنی با شخصیت جتلی داشت. فیلم قهرمان، نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم غیرآمریکایی در سال 2003 شد، ولی این جایزه به فیلم آلمانی ناکجایی در آفریقا رسید.

 

پس از گذشت چند سال از فیلم روزی روزگاری در چین 2، و بازی در فیلم های متعدد از جمله اژدهای سرخ، وینگ چون، و میمون آهنی (که به عقیده بسیاری از فیلم دوستان، بهترین فیلم رزمی در تاریخ است)، وی در سال 1997 شرکت فیلم سازی به نام سیلور بولت (گلوله نقره ای) تاسیس کرد و کار کارگردانی را با ساخت فیلم اکشن افسانه گرگ و بوسه بالیستیک آغاز نمود و درهردوی این فیلمها، نقش اول را نیز بعهده گرفت. دانی سپس سعی کرد مهارتش را در طراحی صحنه های رزمی افزایش دهد و توانست علاوه بر طراحی صحنه های رزمی فیلمهای هالیوودی ازجمله کوه نشین و تیغه 2، نقش های کوتاهی را نیز در این فیلم ها بازی کند.


در سال 2003، دانی ین در فیلم شوالیه های شانگهای، با جکی چان همبازی شد. نقش او در این فیلم، ابتدا به رابین شو (که در فیلم قفس ببر 2، همبازی دانی است) پیشنهاد شده بود ولی وی بدلیل مشغله کاری، این نقش را رد کرده و بدین صورت بازی در این فیلم، به دانی ین رسیده بود.

 

 

در سال 2004، طراحی صحنه های مبارزه بازی ویدیویی انیموشا 3، که بازیگرانی نظیر تاکشی کانشیرو ژان رنو نیز جز شخصیت های آن بودند، به دانی ین واگذار شد.  دانی در دهه 2000 همچنان بطور فعال به کار خود ادامه داد و  فیلم هایی نظیر هفت شمشیر به کارگردانی تسویی هارک و منطقه قتل به کارگردانی ویلسون ییپ را را در سال 2005 بازی کرد. هردوی این فیلمها در جشنواره فیلم بین المللی تورنتو در سال 2005 شرکت داشتند.  در همان سال، دانی، اینبار با نیکولاس تسه و شان یوئه در فیلم باشگاه ببر و اژدها به کارگردانی ویلسون ییپ همبازی شد. این فیلم اقتباسی از سری کامیک قهرمانان شرقی از وانگ یوک لانگ بود. دانی ین همکاری اش را با ویلسون ییپ در سال 2007 با فیلم فلش پوینت (نبرد نهایی، یا نقطه اشتعال) ادامه داد. در این فیلم فوق العاده دیدنی، دانی ین نه تنها نقش اول را بعهده داشت بلکه همچنین تولیدکننده و البته طراح صحنه های اکشن نیز بود. این فیلم برای او دوجایزه حاصل کرد: جایزه فیلم اسب طلایی برای بهترین طراحی صحنه های رزمی و همچنین جایزه فیلم هنگ کنگ برای بازی فوق العاده اش در این فیلم.

 

در سال 2008، دانی ین در فیلم ایپ من، که بر اساس زندگی ایپ من، مربی بروسلی و استاد بزرگ سبک وینگ چون ساخته شد، نقش آفرینی کرد. این فیلم، چهارمین همکاری دانی ین با ویلسون ییپ بود. فیلم ایپ من (که در ایران گاها با نام مردی به نام ایپ هم شناخته میشود) همچنین  پرفروش ترین فیلمی است که دانی ین نقش اول آن را بازی میکند.  فروش این فیلم، 25 میلیون دلار هنگ کنگ در هنگ کنگ و 100 میلیون یوان در چین بود.

 

تصاويري از فيلم نبرد نهايي flash point

 

Donnieyen Flashpoint1-2

Donnieyen Flashpoint2

Donnieyen Flashpoint3

Donnieyen Flashpoint4

Donnieyen Flashpoint5

طراحی صحنه های رزمی

 

دانی ین علاوه بر اینکه بازیگر و رزمیکار فوق العاده ماهری است، در طراحی صحنه های رزمی هم شهرت جهانی یافته. این مهارت او به تنهایی تا کنون چندین جایزه را نصیب او کرده است.

 

در سال های اخیر، دانی ین موفق به انجام شاهکاری شده که تا کنون بسیاری از طراحان رزمی دنیا از انجام آن عاجز بوده اند، بکارگیری هنرهای رزمی تلفیقی (MMA) در فیلم ها. نقطه اشتعال یا همان فلش پوینت (که عکس هایی از آن را در اینجا مشاهده میکنید)، نمونه بارز این شاهکار بود. پس از دیدن این فیلم کاملا متوجه خواهید شد که مبارزات آن با هرآنچه در فیلم های بازیگرانی نظیر فرانکی، استیون سیگال، بروسلی، جتلی و ... دیده اید، متفاوت است.  نمونه دیگر چنین شاهکاری فیلم اس پی ال، یا منطقه قتل است.

 

در سال 2010، دانی ین این بار طراحی صحنه های رزمی فیلم افسانه مشت: بازگشت چن زن را بعهده گرفت. او گفته برای این فیلم، از تکنیک های جیت کاندو نیز برای یادبود و بزرگداشت بروسلی (که نقش چن زن را در سال 1972 در فیلم خشم اژدها بازی میکند) استفاده کرده.  او همچنین از فنون هنرهای رزمی تلفیقی (که اشاره ای به آن شد) و وینگ چون نیز در این فیلم استفاده میکند. هنرهای رزمی تلفیقی (MMA) سبکی مبارزاتی است که در آن فنون جوجیتسوی برزیلی، جودو، کاراته، بوکس، کیک بوکسینگ و کشتی دیده میشود که کاملا در فیلم قابل مشاهده است. ین اعلام کرده که مفهوم جیت کاندوی بروسلی، شبیه به هنرهای رزمی تلفیقی است و بهمین خاطر بکارگیری فنون رزمی مختلف در این فیلم، اهمیت زیادی دارد.

 

بخاطر موفقیت دانی در طراحی صحنه های رزمی، طراحی فیلم های آینده نظیر شمشیرزن گمشده و پادشاه میمون نیز به او واگذار شده است.

 

 

زندگی شخصی

 

ین در سال 2003، در تورنتوی کانادا با سیسیلیا سیسی ونگ ازدواج کرد. ونگ در سال 2000، در مراسم بانوی چینی در کانادا، برنده دو جایزه، "بانوی سرزندگی" و "بانوی خوش اندام" شده بود. حاصل زندگی آنها، یک دختر بنام جسمین و یک پسر بنام جیمز است.  دانی همچنین از ازدواج قبلی خود، پسری به نام من چئوک ین دارد.

 

دانی ین اعلام کرده که طرفدار سرسخت مسابقات هنرهای رزمی تلفیقی که توسط سازمان UFC برگزار میشود است و هر مسابقه ای را که برایش امکان داشته باشد، تماشا میکند.

+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و سوم مرداد 1390ساعت 19:43  توسط کونگ فو کار  | 

شاخصه ٔ یک استاد هنرهای رزمی معاصر چیست؟ مهارت فنی؟ علم و آگاهی؟ توانائی رزمی؟ عملکرد؟ تنوع؟ انرژی درونی؟ وضعیت جسمانی؟ خلاقیت؟ مهارت های باستانی (اجدادی ـ سنتی)؟ روش مدرن؟ در هر صورت، امروزه یک هنرمند رزمی کار باید به خوبی به فنون کلاسیک مسلط باشد و بتواند با توجه به قوانین رزمی (انضباط) با قدرت، مسیر رشد و ترقی را طی کند. ”دانی ین“ را می توان نمونه ای از یک استاد رزمی کار معاصر دانست.

دانی ین، در آخرین فیلم اکشنِ ساخته خودش به نام ”بوسهد بالستیک“ Ballistic Kiss از سوی فستیوال بزرگ فیلم ژاپنی به عنوان بهترین کارگردانی برگزیده شد. ”ین“ هرگز به عنوان یک کارگردان فیلم اکشن، ستاره سینما و یا رزمی کار پیشگام، آشکارا در مورد ورودش به هنرهای رزمی بحث و گفتگو نکرده است. اما راز پیشرفتش به عنوان خلاق ترین کارگردان هنگ کنگ تا حد زیادی به شیوهٔ ورود منحصر به فردش به هنرهای رزمی بستگی دارد.

دانی ین تقریباً به دلیل حضورش در هالیوود به عنوان ستاره و طراح حرکات هنرهای رزمی در فیلم جدید ”اهل کوهستان“ مطرح شد. او به طور اتفاقی از یک پیشگام هنرهای رزمی تا ستاره و سازندهٔ فیلم شدن توانست به عنوان تنها قهرمان رزمی کار، با تکیه بر استعدادهای نهانی اش، جا پای بروس لی گذاشته، موقعیت و جایگاه خویش را تثبیت کند.

”ین“ تأکید می کند، ”از نظر من، نقطه اوج مهارت، حرکت خلاق است. شما اگر زیرساختی صحیح و براساس مهارت های سنتی داشته باشید، پس در کنار تمرین، باید بتوانید در هر وضعیتی حرکت هایتان را به سبک آزاد اجرا کنید“. برای یک استاد موسیقی جاز که به سبک آزاد تمرین کرده، بداهه نوازی، نمایانگر عالی ترین شکل موسیقی است. اما برای مهارت یافتن در این سطح از موسیقی، باید به تمرین سخت اصول اولیه پرداخت و مشتاق ورود به حوزه نامحدود خلاقیت بود.

نویسنده در ادامه می نویسد، در این روش اد پارکر Ed Parker، یکی از نخستین پیشگامان آمریکائی هنرهای رزمی، برای تعیین و ایجاد فرم های پیشرفته مختص خودشان براساس تکنیک سنتی کنپو و نیز برای درجه بندی سطوح پیشرفته سیستم کنپو آمریکائی خود، کمربندهای سیاه را در سیستم اش ملزم کرد.

هم چنین هنرهای رزمی معاصر مانند ووشو مدرن چینی، بر آموزش تکنیک های مقدماتی به عنوان زیرساختی جهت خلق روتین های بسیار مشکل که توسط متبحرترین رزمی کاران امروز (نسل جدید) اجرا می شود، تأکید بسیار زیادی دارد. ”ین“، نمایندهٔ منحصر به فرد آمریکائی هنرهای رزمی سنتی و معاصر چینی، نمونه ای است از چگونگی تحول و تکامل قوانین بوکسینگ. لذا، ”ین“، احتمالاً یکی از معدود رزمی کاران بسیار عالی است که هدایت چنین تحولی را برعهده گرفته است.

● هنرهای رزمی نئوکلاسیک (کلاسیک مدرن)

آموخته های جامع هنرهای رزمی ”ین“، در ارائهٔ مهارت های رزمی متنوع در فیلم هایش، براساس قدیم و جدید، غربی و شرقی به خوبی مشهود است. ”ین“، آموزش را تحت نظارت مادرش، بو سیم مارک Bow Sim Mark، اولین شخصی که ووشو مدرن را در آمریکا تعلیم داد، آغاز کرد. یک استاد بسیار نمونه در ووشو سنتی و معاصر ـ استاد بو در یک سازماندهی مناسب ـ حرکات ووشو مدرن را براساس بوکسینگ (Long Fist) سنتی به پسرش آموزش داد. مهارت ”ین“ تنها در خارج از محیط دبیرستان، پس از اولین تور تاریخی آمریکائی شان، تیم ووشو بی جینگ را بر آن داشت تا بی درنگ او را برای آموزش پیشرفته به چین دعوت کند. ”ین“ پس از بازگشت پیروزمندانه از این سفر به آسانی در مسابقات قهرمانی آمریکا برنده شد.

”بله من موفقیت های زیادی را به دست آوردم، اما این فقط به خاطر تعلیمات چینی ام نبود. دورهٔ سختی بود اما این مسئله، دلیل جدائی ام از پیروزی در تورنمنت ها و ورودم به دنیای فیلم های بسیار دشوار اکشن نبود، آن زمان ۱۹ سال داشتم“. ”ین“، ادامه می دهد، ”۱۸ سالگی شروعی بود برای کسب تجربه در دیگر سبک های هنرهای رزمی و در واقع بدن سازی را به خوبی فرا گرفتم. در اصل می خواستم فاجینگ ام را پرورش دهم چراکه آن در هر حرکت هنرهای رزمی که تمرین می کردم، صرف نظر از سبک آن، آشکار بود. (فاجینگ، تمرین مقدماتی و اساسی هنرهای رزمی سنتی چینی است که مانند محموله ای است قابل انفجار و قابل انعطاف، با انرژی بسیار متمرکز در هنگام استراحت.) این قدرت انفجاری در درون بیشتر هنرهای رزمی ـ به خصوص سبک های چینی وجود دارد.“ مشخصه ”دانی ینِ“ بازیگر، سازنده فیلم و رزمی کار، فاجینگ است.

”ین“، اشاره می کند که فاجینگ، در درون خود، نیازی به اساتید هنرهای رزمی چینی ندارد. ”فقط کافی است به مایک تایسون Mike Tyson در بهترین وضعیتش توجه کنید. او همیشه تا آخرین لحظه آرامش داشت. ضربه های او تقریباً همیشه انفجاری و واقعاً متمرکز بودند زیرا از یک اصل محکم و قوی کونگ فو، مانند پاها، نیرو می گوید، ”برای سال ها، صحنه های جنگی ام را طراحی می کردم. ”قفس ببر“، اولین تجربه واقعی ام به عنوان یک طراح رقص بود. برای گسترش نوع جدیدی از صحنه های جنگی سینمائی که ترکیبی از هنر رزمی چینی با بوکس غربی بود، سخت تلاش کردم؛ هنوز هم به خاطر این فیلم با واکنش های مثبت بسیاری از سوی هوادارانم مواجه هستم. این مسئله به واقع، نقطه تحولی برایم بود. زمانی بود که می دانستم می خواهم کارگردانی کنم، اما مهم تر از همه، مهر تأییدی بود بر تصورم از آن چه که یک رزمی کار می بایست باشد، چه در فیلم و چه در زندگی.“

وقتی از جزئیات سئوال شد، ”ین“ ادامه داد، ”من به جائی رسیدم که در آموزش هنرهای رزمی دو چیز را به دست آوردم، سرعت انفجاری و تنوع در مهارت. بعد از دومین فیلمم، به ایالات برگشتم و به آموزش ووشو پرداختم و هم زمان ورزشِ مواری تای Muary Thai ـ بوکس غربی، و تکواندو را انجام می دادم. سپس برای آموزش مجدد ووشو سنتی و معاصر به چین سفر کردم. به این دلیل که منزلِ ژائو چانگ جون Zhao Chang Jun (که احتمالاً بزرگ ترین قهرمان ورزش ووشو چینی تاکنون)، در آن جا بود. این شخص، صاحب سبک ترین ورزشکار ووشو انفجاری بود که تا آن روز دیده بودم. او شیوه آموزشی ام را که براساس استفاده بیش از اندازه از الگوی ورزشی ووشو مدرن است.

● موسیقی جاز در هنرهای رزمی

ریتم یا وزن در هنرهای رزمی، به ویژه در هنر رزمی ”ین“، صوتی (آوائی) است. او توضیح می دهد، ”ساخت ریتم اصلی و پیدا کردن ریتمِ شخصی خود، نمایانگرِ بالاترین سطح مهارت در هنرهای رزمی است. اکثر رزمی کاران در تلاش برای تقلید حرکات روباتیک بسیار تمرکز می کنند، در صورتی که به تئوری یک سبک معین وفادار باشند، تصور می شود ابزار آموزشی مؤثری برای آمادگی و مبارزه باشد.

من اغلب اوقات با این روش برای یک رزمی کار پیشرفته مخالف هستم. تئوری هنرهای رزمی کلاسیک را بسیار دوست دارم، از آن جهت که بیشتر از آن چه که تصور می شود، سبب ایجاد سطوح بالائی از مهارت های متنوع، و نیز توانائی بداهه سازی، مانند یک نوازنده جاز یا بازیگر می شود. توانائی و قابلیت انتقال و حرکت آسان در سبک های درونی و بیرونی، حرکات، و ریتم ها از عالی ترین مهارت ها است.“

استعاره ”موسیقی جاز“، توصیفی ماهرانه از قدرت هنرهای رزمی ”ین“ است. تعدادی از صحنه های جنگی فیلم اخیرش، توانائی مبهوت کنندهٔ او را برای فی البداهه ساختن بدون نیاز زیاد به طراحی رقص نشان می دهد. اولین پروژه بسیار بزرگ ”ین“ به عنوان کارگردان اکشن و یکی از بزرگ ترین نقش های سینمائی اش به عنوان هنرپیشه نقش اول مرد، در سریال تلویزیونی ”رابطه چینی“، از بروس لی بود. اثر ”ین“ در این سریال مشهور تلویزیونی هنگ کنگ، پر از اجراها و عملکردهای خلاق هنرهای رزمی بود که تعدادی از صحنه های معین و خاص، از بازیگر یا بدل کار می خواستم که فقط تحمل کند و تا زمانی که نگفته ام متوقف نشود. سپس مانند یک نوازنده یا رقاص مدرن، وزن و ریتم درونی را پیدا می کردم، و همیشه خشم خودم را کنترل می کردم.“

● تداخل فرهنگ ها در هنرهای رزمی

شاید خود بداند یا نه، اما ”ین“ احتمالاً تنها رزمی کاری است که امروزه به آسانی شکاف بینِ شماری از سبک های رزمی و فرهنگ های گوناگون تفسیر شده را به هم پیوند می دهد. ”ین“، توضیح می دهد که، ”من هرگز چیزی را پنهان نمی کنم. مادرم به هرکس که به مدرسه اش می آمد، تعلیم می داد، بنابراین در اوایل، در معرض انواع فرهنگ ها و هنرهای رزمی بودم.“ سبک نیرومند و منحصر به فرد او در هنرهای رزمی، آمیزه ای بود از فرهنگ رزمی سنتی، او ادامه می دهد، ”اگر ثابت شود که تکنیکی برای رزمی کار مؤثر است یا اجرای آن شگفت انگیز به نظر آید، آن را به خوبی یاد می گیرم. در آن روزها، بسیار تمرین می کردم و اکنون تقریباً در هر حوزه ای از هنرهای رزمی احساس راحتی می کنم.“

”آن چه که می خواهم به رزمی کاران با استعداد گوشزد کنم، این است که پایه و زیرساخت خود را کامل کنند و دیگر این که سایر ابعاد مبارزات تن به تن را کشف کنند. مهارت کسب کنید، اما همه مهارت خود را فقط به یک سبک محدود نکنید؛ در این صورت غنی تر خواهید شد. همیشه بکوشید تا بتوانید در هر وضعیتی بدون نیاز به نرمش و گرم شدن و در هر آب و هوائی، بدون لباس، تمرین کنید. وقتی به این نقطه رسیدید، هنر رزمی تان بیشتر تفسیری خواهد بود تا تاکتیکی. آن زمان، هنرمندی پویا با واکنش های یک ببر، خواهید بود.“

● ۵ قانون ”دانی ین“ برای مهارت در هنرهای رزمی:

۱) حرکات مقدماتی را بدون در نظر گرفتن سبک، به سمت کامل تر شدن تغییر دهید. اگر این کار را نجام دهید، شانس خوبی خواهید داشت تا زودتر از آن چه پیش بینی می کنید، یک ورزشکار قهار شوید. بمانند ووشو یا حتی بوکس غربی، آموزش و تمرین مقدماتی زیاد، تنها رمز حقیقی برتر و عالی شدن است.

۲) بدنتان را به ورزش عادت دهید. احتمالاً بیشترین مشکل ورزشکاران مدرن، فقدان آمادگی وضعیت جسمانی شان، صرف نظر از سبک درونی یا بیرونی است که نمی تواند تمرین های سخت و طولانی را تحمل کند.

۳) به فاجینگ در تکنیک هایتان اهمیت دهید. بوکسورهای قهار غربی، فاجینگ را همانند رزمی کاران قهار آسیائی، در تکنیک هایشان به کار می برند. برای این که کاربرد سخت این انرژی را بیاموزید، ابتدا از سبک های سنتی چینی شروع کنید.

۴) برای کسب مهارت های متنوع و ارائه آن در مقررات و قوانین گوناگون، بکوشید. پس از چندین سال مهارت در یک سبک، خود را ملزم کنید تا هم چنین در سایر سبک ها که کاملاً متفاوت از سبک اصلی تان است، کمی مهارت کسب کنید.

۵) هم برای مبارزه و هم برای زیبائی حرکات تمرین کنید. برخلاف باور عموم، یک ورزشکار سخت کوش می تواند مهارت های رزمی عالی کسب کند در حالی که رؤیائی و خیال انگیز به نظر آید. همواره به یاد داشته باشید که بوکسورهای سطح بالای غربی به همان میزان قهرمانان معاصر ووشو، جذاب و تماشائی هستند. نباید از هیچ کدام آنها بهراسید.

 

 

 

 

 

تألیف: استفان برویک Stephan Berwick

 

منبع: ماهنامه ی دنیای کاراته

برگرفته از سایت آفتاب

+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و سوم مرداد 1390ساعت 19:35  توسط کونگ فو کار  | 

 


«جكی‌ چان‌» بازیگر معروف‌ فیلم‌های‌ اكشن‌ درسال‌ 1954 در هنگ‌ كنگ‌ به‌دنیا آمد. پدرش‌«چارلز چان‌» آشپز بود و مادرش‌ «لی‌لی‌ چان‌»در خانه‌های‌ مردم‌ كارگری‌ می‌كرد و بعدهابه‌عنوان‌ خدمتكار در سفارت‌ فرانسه‌ درهنگ‌كنگ‌ استخدام‌ شد
بقیه در ادامه.....


 وضعیت‌ مالی‌ خانواده‌چان‌ آن‌قدر نامناسب‌ بود كه‌ آنان‌ می‌خواستندجكی‌ 5 ساله‌ را در برابر 1500 دلار به‌ یك‌ دكترانگلیسی‌ بفروشند، اما از كارشان‌ منصرف‌ شدند وتصمیم‌ گرفتند برای‌ یافتن‌ كار بهتر به‌ استرالیامهاجرت‌ كنند. اما جكی‌ را در سن‌ هفت‌ سالگی‌ به‌یك‌ پانسیون‌ در هنگ‌ كنگ‌ فرستادند. او از هفت‌سالگی‌ به‌ مدت‌ ده‌ سال‌، یعنی‌ تا سال‌ 1917 نزداستادی‌ به‌نام‌ «یوشان‌ یوان‌» عملیات‌ آكروبات‌،كونگ‌فو، اپرای‌ چینی‌، پانتومیم‌ و آواز راآموخت‌. او همه‌ این‌ دروس‌ را در زمان‌ گرسنگی‌یاد می‌گرفت‌. 8 ساله‌ بود كه‌ در فیلم‌ «هفت‌ شانس‌كوچولو» نقش‌ كوتاهی‌ را بازی‌ كرد.

سپس‌به‌عنوان‌ بازیگر خردسال‌ در فیلم‌های‌ موزیكال‌هنگ‌ كنگی‌ فعالیت‌ داشت‌. او در دوران‌ كودكی‌در 11 فیلم‌ بازی‌ كرد. اولین‌ تجربه‌ بازیگری‌ وی‌در بزرگسالی‌ در سال‌ 1971 بود كه‌ فیلم‌ «ببركوچولوی‌ كانوتن‌» نام‌ داشت‌. در همین‌ سال‌ نزدوالدینش‌ به‌ استرالیا رفت‌ و در آنجا برای‌ كسب‌درآمد به‌ ظرف‌شویی‌ و بنایی‌ مشغول‌ شد. سپس‌ به‌هنگ‌كنگ‌ بازگشت‌ و در استودیوی‌ برادران‌ شاوبه‌عنوان‌ سیاهی‌ لشكر و بدل‌كار و رزمی‌ كاراستخدام‌ شد و برای‌ خود نام‌ هنری‌ «چن‌ یوان‌لانگ‌» را برگزید.او در سال‌ 1972 در فیلم‌ «مشت‌ خشم‌» كه‌یكی‌ از فیلم‌های‌ مشهور بروس‌لی‌ بود، به‌عنوان‌بدل‌ كار بازی‌ كرد. البته‌ درصحنه‌ای‌ كه‌مرتفع‌ترین‌ سقوط سینمایی‌ آسیا بود، جان‌ سالم‌ به‌در برد.سال‌ 1978، سال‌ اوج‌ موفقیت‌ جكی‌ چان‌بود. او در این‌ سال‌ در فیلم‌ پرفروش‌ «مار در سایه‌عقاب‌» و كمدی‌ كونگ‌فوی‌ «استاد هست‌» رابازی‌ كرد و خود را به‌عنوان‌ مشهورترین‌ ستاره‌هنرهای‌ رزمی‌ آسیا پس‌ از بروس‌لی‌ تثبیت‌ كرد.در سال‌ 1980 برای‌ اولین‌ بار در یك‌ فیلم‌آمریكایی‌ به‌ نام‌ «دعوای‌ بزرگ‌» ظاهر شد. درسال‌ 1986 سومین‌ فیلم‌ پرفروش‌ دهه‌ 80هنگ‌ كنگ‌ را با نام‌ «زره‌ خدا» بازی‌ كرد. درهمین‌ فیلم‌ بود كه‌ هنگام‌ یك‌ بدل‌كاری‌ در زمان‌فیلمبرداری‌ در یوگسلاوی‌ سقوط كرد و استخوان‌جمجمه‌اش‌ خرد شد و تحت‌ عمل‌ جراحی‌ مغزقرار گرفت‌ و شنوایی‌اش‌ دچار مشكل‌ شد وجمجمه‌اش‌ برای‌ همیشه‌ سوراخ‌ ماند.او در سال‌ 1985 عاشق‌ زنی‌ شد، البته‌ اظهارعشق‌ او برای‌ دیگران‌ حادثه‌ ساز بود، زیرا یك‌دختر ژاپنی‌ بعد از این‌كه‌ فهمید جكی‌ چان‌می‌خواهد ازدواج‌ كند خود را زیر قطار انداخت‌و خودكشی‌ كرد. دختر دیگری‌ وارد دفترجكی‌چان‌ شد و مقداری‌ سم‌ خورد و جان‌ خودرا از دست‌ داد، او پس‌ از مدتی‌ با یك‌ دخترهنگ‌كنگی‌ ازدواج‌ كرد كه‌ ثمره‌ این‌ ازدواج‌پسری‌ به‌ نام‌ «جی‌ سی‌ چن‌»است‌، او پسرش‌ را سه‌یا چهار بار در سال‌ می‌بیند، زیرا جكی‌ چان‌آن‌قدر مشغول‌ كارهای‌ خود می‌باشد كه‌ وقت‌دیدن‌ پسر و همسرش‌ را ندارد.جكی‌ چان‌ در سال‌ 1995 در هنگام‌ بازی‌ درفیلم‌ «غرش‌ در برانكس‌» مچ‌ پایش‌ شكست‌، حتی‌در حادثه‌ 11سپتامبر 2001 كه‌ برج‌های‌ دوقلوی‌سازمان‌ تجارت‌ جهانی‌ با خاك‌ یكسان‌ شد، نزدیك‌بود جان‌ خود را از دست‌ بدهد.

او قرار بود روزحادثه‌ در این‌ برج‌ نقش‌ یك‌ شیشه‌ پاك‌ كن‌ را ایفاكند، اما برنامه‌ فیلمبرداری‌ لغو شد و جان‌ جكی‌چان‌ به‌ این‌ ترتیب‌ نجات‌ یافت‌. او تاكنون‌ در بیش‌از 150فیلم‌ بازی‌ كرده‌ است‌. این‌ مرد 175سانتی‌ و 68 كیلویی‌ با 50 سال‌ سن‌ و هیكلی‌عضلانی‌، هنوز قدرت‌ حركات‌ رزمی‌ را دارد ومانند یك‌ جوان‌ به‌حركات‌ «كونگ‌ فو»می‌پردازد جكی‌ چان‌ هنرپیشه‌ فیلم‌های‌ اكشن‌ سینمای‌آمریكا، از سوی‌ سازمان‌ ملل‌ متحد به‌عنوان‌ سفیرحسن‌ نیت‌ صندوق‌ حمایت‌ از كودكان‌بی‌سرپرست‌ (یونیسف‌) و انجمن‌ كمك‌ به‌ كودكان‌مبتلا به‌ بیماری‌ ایدز این‌ سازمان‌ انتخاب‌ شد. او كه‌ یكی‌ از موفق‌ترین‌ هنرپیشه‌های‌ آسیایی‌حاضر در هالیوود به‌ شمار می‌رود، سفیر حسن‌نیت‌سازمان‌ ملل‌ شده‌ است‌.جكی‌ چان‌ یك‌ شركت‌ تولیدی‌ پیراهن‌ و بلوزمردانه‌ تاسیس‌ كرده‌ است‌. نام‌ خط تولید لباس‌مردانه‌ وی‌ متشكل‌ از دو حرف‌ نام‌ خود او می‌باشدو برروی‌ پیراهن‌های‌ شركت‌ تولیدی‌ جكی‌ چان‌طرحی‌ از اژدهای‌ چینی‌ حك‌ شده‌ است‌. او در روز افتتاح‌ شركت‌ تولیدی‌اش‌ چندین‌پیراهن‌ به‌ هنرمندان‌ هالیوودی‌ هدیه‌ داد.جكی‌چان‌ می‌گوید: می‌خواهد همه‌ طرح‌های‌بلوزهایش‌ برگرفته‌ از معیارها و آداب‌ و سنن‌ چینی‌باشد و از تصاویر غربی‌ استفاده‌ نكند.البته‌ او قصد ندارد، هنربازیگری‌ را كنار بگذاردبلكه‌ در كنار بازیگری‌ و ارائه‌ هنرهای‌ رزمی‌ قصددارد با كارهای‌ تولیدی‌ برای‌ زمان‌ بازنشستگی‌اش‌به‌ فكر باشد.

+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و سوم مرداد 1390ساعت 19:32  توسط کونگ فو کار  |